Сенсація | Думка

Від режисера Джея Роуча і сценариста Чарльза Рендольфа, “Сенсація” – коротко про скандал.

Декілька жінок вступають у битву з могутнім босом Fox News і з тією отруйною робочою атмосферою, яку він створив в офісі компанії.

Країна, рік: Канада, США, 2019
Жанр: драма, біографія
Режисер: Джей Роуч
Сценарист: Чарльз Рендольф
Продюсер: А.Дж. Дікс, Аарон Л. Гілберт
Актори: Марго Роббі, Шарліз Терон, Ніколь Кідман, Еліс Ів, Кейт Маккінон
Прем’єра в Україні: 13.02.2020
Світова прем’єра: 19.12.2019
Тривалість: 1 год. 49 хв.

Мегін Келлі (Шарліз Терон) у сукні кольорів прапора США робить глядачам екскурсію будівлею Fox, де зосереджені всі американські консервативні медіа. Вона ламає четверту стіну, як справжня телевізійна ведуча, а не героїня фільму про повалення виконавчого директора Fox, Роджера Ейлса (Джон Літгоу), звинуваченого у сексуальних домаганнях.

Експозиція фільму присвячена моменту у 2016, коли Мегін запитує Дональда Трампа про його образи у бік жінок. Цим вона накликає на себе немилість консервативних фанів Fox і самого кандидата у президенти. Її підтримує лише Роджер Ейлс. У “Сенсації” через це погіршилися стосунки Роджера з Рупертом Мердоком, власником каналу. Але справжній “шлях героя” Мегін починається, коли її колишня колега, Гретхен Карсон (Ніколь Кідман), подає позов до суду на Роджера Ейлса за сексуальні домагання. Обвинувачення стають каталізатором до конфлікту не лише Мегін, а й молодої працівниці Кайли (Марго Роббі). Кайла – це збірний образ жінок, які поділилися своїм досвідом роботи на каналі. Вона амбітна дівчина з сім’ї консерваторів, які дивляться Fox з релігійною відданістю. Для Кайли – це не лише робота, а можливість забезпечити міленіальську необхідність бути частиною ідеології. Усі героїні пройшли крізь однаковий досвід, але відмінності між ними будують історію. Кайла переживає насилля і мусить прийняти факт, що воно сталося, Мегін вирішує заговорити, чи ні, а Гретхен бореться за встановлення справедливості. Три героїні, наче, існують одночасно у вигляді кожного з трьох актів.

У фільмі про викриття правди, очевидний підхід – звернутися до конвенцій Cinéma vérité. У “Сенсації” – це, найчастіше, різкі зуми та камера, яка наздоганяє героїв “з-за спини”. Про справжність подій нагадують теж використання кадрів з ефірів Фокс, фото статей у пресі та скріншоти твітів Дональда Трампа.  

Також фільм дозволяє собі стрибати від одного моменту у часі до іншого і відтворює події реальної історії.  Щоб зробити героїнь більш “людяними” додаються сцени з припущеннями про особисте життя героїнь: відпустка Мегін, зустрічі Гретхен з адвокатами.  Тільки найбільше фільм сяє у моменти, коли творці вмикають фантазію. Тут з’являється конфлікт у вигляді героїні Джес (Кейт МакКіннон). Джес – секс-на-одну-ніч Кайли, а ще вона має постери з Хіларі Клінтон у себе на кухні і працює на Fox. Навіть якщо Джес живе, щоб задовольнити демократичних глядачів, вона боїться втратити свою роботу і тому пропонує досить об’єктивний погляд на те, як функціонує канал. 

“Сенсація” визнає, що його тема – важка, але в той же час, хоче апелювати до широкої аудиторії. Яким би відвертим фільм не намагався здаватися, він покладається на принцип “розказувати”, а не показувати. І кінець кінцем, тут більше про досвід і відчуття, що суттєво  уповільнює дію. 

Лише у кінці “Сенсація” стає сміливою. Так, Мегін розказала свою історію, Гретхен виграла, Ейлса звільнили, але фільм закінчується задовільною несправедливістю. Останній монолог Роджера про невдячних за кар’єрні можливості жінок, сумніви Кайли, що десь ситуація буде кращою, – це послання, яке вражає найбільше. Цим сміливим жінкам вдалося виграти битву. Але аудиторія тепер думає про своє робоче місце, розуміючи, що війна досі триває.